In januari 2008 kreeg ik het idee om een online RPG te maken, in de stijl van Dragon Court. Je creëert een personage, en trekt erop uit om monsters te verslaan, waarna je in dorpjes kunt rusten en wapens kunt kopen. Na ieder gevecht word je weer wat sterker, om zodoende ook weer sterkere monsters te kunnen verslaan. Dat is natuurlijk niks, en dat moet allemaal anders.

De engine voor de game werd Dragon Knight. De layout van deze engine – als je al van layout kunt spreken, zie het screenshot hiernaast – is natuurlijk een ramp. Dat kan veel beter. Maar als eerste ging het thema overboord. Draken, ridders en kabouters zijn voor mietjes en fans van Lord of the Rings (eigenlijk hetzelfde). Weg ermee. Alleen al omdat RPG’s zich standaard in de middeleeuwen afspelen, is het hoog tijd voor vernieuwing.

Het verhaal gaat zich afspelen in een in een moderne stad met misschien een heel licht postapocalyptisch sfeertje. De straten worden overspoeld met tuig, zoals junks, kampers, dagbladverkopers, feministen, krakers, hooligans en andere randfiguren. Eigenlijk dus best een realistisch spel 😉

De locatie houden we in eerste instantie maar dicht bij huis: Groningen. De speler is temidden van deze chaos een soort vigilante, die gezworen heeft de straten te zuiveren van het gespuis.Zwaarden en bijlen vliegen er natuurlijk uit: de speler kan (als hij wat verder gevorderd is) beschikken over vuurwapens en allerhande bizarre voorwerpen om zijn tegenstanders mee neer te knuppelen (waaronder misschien toch wel stiekem een zwaard of een bijl).

Spelers kunnen uiteraard ook niet beschikken over toverspreuken. Toveren is gay. In plaats daarvan kan de speler om hulp bellen: diverse potige vrienden, bevriende artsen en sluwe kameraden komen de speler genezen, of tegenstanders kapotslaan. Het bellen van hulp kost beltegoed, het equivalent van magic points. En waar spelers van klassieke RPG’s zich kunnen verenigen in guilds of clans, spreken we bij mijn RPG van een posse.

Dit is dus in grote lijnen het concept, en hiernaast zie je voorlopige layout. Momenteel werk ik de details verder uit, en ik hoop ergens eind dit jaar een publieke versie op internet te zetten. De voorlopig titel is Streets of Groningen, maar dat zal nog veranderen.


1 reactie

Rottende Randdebiel · 10 november 2011 op 14:41

Zeg Arnaud, woar blijft die game nou dan, we zitten er al jaaren op te w8en ja!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Anti-spam controle * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.