Op Marktplaats staat weer eentje te koop. Uiteraard in middelmatige staat, maar er zijn wel een aantal interessante dingen te zien in deze Waterland 550.

Op de neus zit geen railing. Er zijn maar weinig Waterland 550’s met een goede railing, de meeste hebben een merkwaardig zelfgebouwd gedrocht. Daarom wel eens verfrissend om iets anders te zien: een beugel in het midden. Niet mijn smaak, maar wel functioneel.

Verder ontbreekt de voorruit. En een buiskap. Het is dus een open boot voor een dagtochtje, maar slapen is nagenoeg onmogelijk omdat er qua kleed alleen een stuk veredeld bouwmarkt plastic bij zit.

In de kajuit zitten langs de banken houten balkjes waar je platen op kunt leggen om er een bed van te maken. De bijbehorende kussens lijken er niet bij te zitten.

Achterin lopen de balken slechts tot de helft. Het is hier dus niet mogelijk om er een tweepersoons bed van te maken. Waarom die balken maar tot de helft van de banken lopen is me een raadsel.

Interessant is om te zien dat de gaten in de banken (voor opbergruimte) bij deze Waterland 550 heel anders gezaagd zijn in andere modellen. Niet alleen dat: er zit onder de kombuis ook geen opening, dit is dicht.

Dit doet vermoeden dat de Waterland 550 in de werd gewoon geleverd werd zonder enige vorm van bergruimte en dat alle gaten er later door eigenaren in gezaagd zijn. De ene wat kundiger dan de andere.

Wel leuk is dat de afdekplaat voor de bergruimte aan bakboordzijde verzonken lijkt. Hier lijken van onderen regeltjes tegenaan gelijmd waardoor de plaat in de sponning valt. Dit ziet er netjes uit, maar ik vraag je af hoe stevig het is.

Bij de kombuis/wasbak is de voetpomp weggehaald (en lelijk dichtgelijmd). Onder de kraan zit een rode knop, het lijkt erop dat de pomp elektrisch is. Dit is wel een handige vinding. Het schuifdeurtje onder de wasbak is dan wel weer intens lelijk.

In de cockpit heeft men de gashendel bevestigd aan een enorme houten plaat die op een totaal onsexy manier aan de opbouw geschroefd zit. Echt een totaal onnodige oplossing. Het zwarte stuur is wel prima en goed passend bij de boot.

Het deurtje naar de kajuit scharniert in het midden, waardoor je het open kunt klappen naar rechts en het precies past tussen de deuropening en de kombuis. Dit is een handige vinding, maar je kunt je afvragen welke meerwaarde het heeft om de kajuitdeur open te laten staan.

Al met al zeker niet de slechtste Waterland 550 die er ooit te koop heeft gestaan. Met een voorruit en een buiskap ben je al weer een heel eind. Ik vraag je echter af hoe je zonder mal van de originele ruit ooit een goed passende voorruit kunt maken.

 

Categorieën: Das Boot

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Anti-spam controle * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.