Vandaag gevonden op Marktplaats en net op tijd ook: want de boot is al gereserveerd. Dit exemplaar staat nog geen week te koop en er is driftig op geboden. Terecht ook, want het is een – voor Waterland 550 begrippen – zeer nette boot.

De boot met de naam “Fee” zit niet alleen netjes in de verf, maar ook de kap lijkt relatief nieuw. Hoewel de kap niet buitengewoon mooi is qua vormgeving, is de kleur donkerbruin wel origineel. De constructie is zo te zien erg stevig maar nodeloos ingewikkeld, met als grootste nadeel dat de voorste draagstangen gemonteerd zijn bij het grote zijraam, waardoor je hier niet meer door in- en uit kunt stappen. Dat kan dus alleen nog via de achterkant.

Wel kan de kap relatief goed open en is hij in meerdere delen uit elkaar te ritsen zodat je de meerdere gradaties van ‘openheid’ hebt, dus het is helemaal aan te passen aan het weer.

Wat natuurlijk direct opvalt is het grote zonnepaneel op de kajuit. Deze is aan de zijkant geplaatst, wat niet een heel fraaie keuze is. Twee kleine, dus eentje links en rechts, zou hebben gezorgd voor een meer symmetrisch geheel.

Ook de binnenkant is buitengewoon netjes, schoon en verzorgd. De blikvanger is het zeil op de vloer wat er, op het ‘afstapje’ na, ook nog eens heel netjes in zit. Langs de zijkanten lijken latjes gebruikt voor een strakke overgang.

Wat ik nog niet eerder gezien heb, zijn twee luikjes in de vloer. Eentje voor de kajuitdeur en eentje in de kajuit zelf. Hierdoor kun je in de dubbele bodem komen, een plek die ook via de kastjes en banken aan de zijkant onbereikbaar is. De vraag is waarom dit er ooit in is gezaagd. Was er iets in gevallen? Of vonden ze dit handig bij het installeren van bedrading?

Over bedrading gesproken, de boot beschikt over twee accu’s en een 300 Watt omvormer. Dus ook dit is heel goed voor elkaar.

Tot slot zien we dat ze de kussens van de banken achterin halfrond hebben gemaakt. Of dat heel handig is weer ik niet, maar het is wel een originele keuze en het ziet er helemaal niet gek uit.

Wat dan wel weer jammer is, is dat je de hele tijd tegen de benzinetank aan zit te kijken. Ook valt me op dat er blijkbaar niet standaard een gat zit onder de kombuis (naast de wasbak). Bij onze Waterland 550 was die er al in gezaagd, maar bij vele andere exemplaren is dit nog dicht.

De voetpomp bij de kombuis is verdwenen, hiervoor is een elektrische waterpomp geplaatst. Wat mij betreft een goede upgrade. Zo te zien is dit een waterpomp met drukknop; de kraan is nog origineel en deze heeft geen knop. Dat betekent dat het niet een drukpomp kan zijn. Beide opties zijn prima, maar ik heb meer vertrouwen in een drukpomp.

Een highlight is de koelkast in de kajuit, deze is op een soort tafeltje met poot geplaatst waardoor je, als je in de kajuit slaapt, nog gewoon je voeten er onder kan leggen. Dat is slim bedacht.

Als extra gadget is de boot uitgerust met een fishfinder en dieptemeter.

Al met al is dit met afstand die mooiste Waterland 550 die ik ooit heb gezien (op die van mij na dan, natuurlijk). Complimenten!

 

Categorie├źn: Das Boot

0 reacties

Geef een antwoord

Avatar plaatshouder

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Anti-spam controle * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.