Voor mijn webshops ben ik nu een jaar zakelijk klant bij PostNL. Op zich heb ik weinig hierover te klagen, afgezien van de torenhoge prijzen die je betaalt per pakket. Er zijn alternatieve vervoerders zoals DPD, GLS en UPS, maar die zijn als parttime webwinkelier niet goed te implementeren (dagelijkse afhaaldienst tijdens kantooruren). Gemiddeld raakt bij PostNL slechts 1 op de 1000 pakketten zoek en dat wordt netjes afgehandeld en vergoed. Maar perfect is PostNL niet. Ik maakte daar laatst iets mee waar ik echt pissig om kan worden.

Wat is PostNL?

Eerst even een stukje achtergrondinformatie. Voorheen heette het TNT, daarvoor TPG, en sinds de oertijd PTT. Nu ik dit zo lees vraag ik me meteen af, hoeveel geld slimme marketingbureaus al met die naamswijzigingen hebben verdiend. Want naamswijzigingen gaan altijd gepaard met ingehuurde paarse broeken met dikke monturen die tegen een royale vergoeding heel veel caffelatte slurpen en ingewikkelde dingen onderzoeken, zoals branding en corporate identity in relatie tot customer engagement. Oftewel: hoe zorg je ervoor dat klanten jouw bedrijf cool vinden en dit ook aan anderen vertellen doordat je een mooi nieuw overbetaald logo hebt. Bouw hier een mooi verhaal omheen, en het bedrijfsleven – met name de overheid – betaalt er grof voor. En het gekke is: op de een of andere manier is er binnen een bedrijf of overheidsorgaan blijkbaar nooit iemand met een goed idee, want er moeten altijd externe bureaus gebeld worden die de identiteit van de opdrachtgever blijkbaar beter kennen dan de werknemers zelf.

Innovatie door privatisering

De geleidelijke privatisering van de voormalige PTT heeft als gevolg gehad dat men is gaan innoveren. De veel te dure postkantoren hebben veelal plaats gemaakt voor compacte, rendabele agentschappen in buurtsupers en boekhandels. Nu het bedrijf niet langer kan eten uit de staatruif, wordt geld verdienen en efficiency eindelijk belangrijker dan koffiepauzes en geëmancipeerd personeelsbeleid. Ook komt PostNL met allerlei online diensten zoals wenskaarten en zelfs een eigen rembours-achtige betaalmethode voor webwinkels. Of dat deugt? Geen idee, maar tof dat ze het bedenken.

Rennen voor je geld

De PostNL pakketpost wordt voor het overgrote deel verzorgd door franchisenemers. Iedereen met een klein transportbedrijfje kan een TNT logo op zijn bestelbus plakken en namens PostNL pakketten bezorgen. Nu is het zo, dat de bezorgdiensten per pakket worden betaald. Geen bezorging, is geen geld. Ze zijn er dan ook bij gebaat om zo snel mogelijk pakketten te bezorgen en het liefst ook in één keer. De PostNL pakketbezorging in mijn buurt wordt verzorgd door bezorger Johan, een vriendelijke kerel die je gewoon kunt bellen als je niet thuis was: hij komt rustig ’s avonds nog eens langsrijden. Hij werkt er hard voor.

Raamambtenaar

Op de postkantoren is het anders gesteld. Daar werken nog altijd de amtenaren van weleer. Uit de goeie oude tijd dat PTT nog een staatsbedrijf was. Mensen die niet betaald krijgen om te werken, maar om aanwezig te zijn. Neem nou het PostNL Business Point. Ik kom daar vrijwel dagelijks. Maar o wee als je om 18.30 komt. Of eigenlijk 18:29:59 om precies te zijn. De tent gaan dan onverbiddellijk dicht. Ook al zien ze je komen aanrijden. En kennen ze ondertussen je auto. De uitgebluste, norse vijftigers die er werken vinden het niet nodig om je na sluitingstijd te helpen want dicht is dicht…

Dit overkwam mij dus laatst. Ze zitten dus echt met de stopwatch in de hand. Het is toch geen sociale dienst, waar ik kom bedelen om geld? Ik kom diensten afnemen. Ik ben een klant. En een klant help je ook na sluitingstijd. Het enige wat ze hoeven doen is mijn pakketjes, die al voorzien zijn van verzendlabels, van de lopende band in de juiste rolcontainer pleuren. Blijkbaar is dat teveel moeite.

Mindset

Privatiseren is dus niet alleen het veranderen van staatsbedrijf in een normale onderneming, het is ook het veranderen van de mindset bij je werknemers. Het hebben van de juiste mindset is voor een bedrijf winnen of verliezen. Een stapje extra doen voor je klant is overleven, om vijf uur je jas aan hebben betekent je einde. Toen ik ooit werkte bij een winkel in bruingoed, en een collega tien minuten voor sluitingstijd begon met stofzuigen, riep de directeur (die net kwam aanrijden): “Waar ben jij mee bezig? Volgende keer dat ik kom is verdomme ’s middags het licht al uit.”. Destijds vond ik het een rare kerel, maar hij had wel gelijk.


8 reacties

Jelle · 9 september 2011 op 20:55

Leuk verhaal, jammer van dat geklaag ;)! Haha

Leo · 10 september 2011 op 10:33

Mooi verhaal, maar je vergeet 1 ding die vijftigers worden volgend jaar allemaal ontslagen.
Ik zou ook geen minuut langer meer werken dan nodig is, ze worden tenslotte toch afgedankt.
Ik ben dan ook benieuwd of die jonge gasten die daarvoor in de plaats komen nog zoveel feeling hebben met postnl,
Ik ben bang van niet.
O ja, je zou ook om vijf uur je pakjes kunnen aan bieden, scheeld een hoop ergernis

Achmed · 22 september 2011 op 22:47

Wat een boel spelvauten.
En in die laatste alinea lijk je zelf wel een paarse broek. Gewoon de consultancy ingaan en ff je commercieel uurtariefje oppompen!

    Arnaud · 23 september 2011 op 13:04

    Hoi Svend 😉

Mister · 23 september 2011 op 13:14

Beste Achmed,

Werkloos thuis en zoekende naar spelfouten op het web. Zijn eigen zinloze leven compenseren met het afzeiken van anderen. compensatiedrang kun je behandelen. Succes!

Goed artikel!

Mister · 23 september 2011 op 13:16

Achmed,

Ex-collega van Leo!

Groeten thuis

Arie · 26 september 2011 op 20:47

Als je nou voortaan 5 minuutjes eerder vertrekt,probleem opgelost.

    Arnaud · 26 september 2011 op 20:57

    Helaas is dat geen optie, omdat de shops worden gecombineerd met een fulltime baan. Na werktijd is het snelsnel pakjes inpakken en wegbrengen. Inmiddels heb ik dit (deels) opgelost door de levertijd te verhogen naar 2 werkdagen, zodat de pakketten de dag van tevoren klaargemaakt kunnen worden en de volgende dag enkel weggebracht hoeven te worden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Anti-spam controle * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.