Ik ben een enthousiaste professional, jong en dynamisch en met een hands-on mentaliteit, maar dan het liefst wel met mijn reet op de centrale verwarming. Dus met een auto als knutselproject, geen garage en geen daglicht ’s avonds, kan ik momenteel weinig meer doen dan mijn plannen op papier zetten. In de hoop binnenkort een keer ècht aan de slag te gaan met Das Familien-Audi.

Voor een dubbeltje zit je niet op de eerste rang en voor minder dan 2000 euro koop je geen 100% perfecte Audi. Aangezien ik het verschil tussen een krukas en een zuiger niet weet, was ik bij aankoop vooral geïnteresseerd in de motorische staat, want tot elektronische en cosmetische reparaties ben ik nog wel capabel. En ik kan aan de bak, want er zijn 9 sterk uiteenlopende issues die ik wil aanpakken. Kost veel tijd, maar daarna is de Audi Coupé weer helemaal perfect.

1. Dasboardverlichting

Plain and simple: in het donker moet je maar gokken hoe hard je rijdt. En aangezien de auto erg lekker rijdt, is dat al snel aan de verkeerde kant van de limiet. Ik ben via AudiForum.nl bezig te achterhalen waar de fout in de electronica zit. Ik weet ondertussen zeker dat de zekering goed is, en de dimmer in het tellerhuis kapot. Het bypassen van de dimmer leverde een half uur lang een werkende situatie op, maar daarna ging alles weer op zwart. Bij veel lotgenoten zit het euvel in de bekabeling in de kofferbak, aangezien de kentekenplaatverlichting op dezelfde zekering zit.

2. Koelwaterindicator

Op random momenten knippert het koelwater waarschuwingslampje, terwijl de andere sensor (analoge thermometer) niets bijzonders laat zien. Op zich niet erg, maar dit defect slingert de koelfan veel eerder aan dan nodig is. Dit is een bekend probleem bij Audi 80/90/Coupé en zit hem ofwel in een kapotte sensor, of een verrotte koperbaan op een printplaat. Beide reparaties zijn relatief makkelijk te doen. Ik ga eerst optie 1 proberen, desnoods door het gehele reservoir te vervangen.

3. Mistlamp rechtsvoor

Ziet er niet uit en is tevens een APK-issue. Even eentje van de sloop halen, alleen moet ik nog even een sloopbedrijf vinden die een Coupé of Audi 90 heeft staan.

 

4. Armleuning rechts

Om onduidelijke reden afgebroken en door een vorige eigenaar halfbakken gemonteerd. Vrij makkelijk te herstellen.

5. Lakschade links

De onderkant van de deur moet als geheel overgespoten worden (plamuur, primer, lak). Gelukkig is dit een klein stuk waarbij de rest van de deur afgeplakt kan worden, maar helaas heb ik zelf geen droge plek waar de auto meerdere dagen kan staan. Het regelen van een droge ruimte om in te spuiten heeft dus bijna net zoveel voeten in de aarde als het klusje zelf.

6. Audio

Momenteel is de autoradio alleen aangesloten op de speakers in het dashboard, maar bij de achterbank zitten nog twee speakers en naast de hoedenplank bevinden zich nog twee tweeters. Tot slot komen in de hoedenplank nog twee zware Pioneer luidsprekers. Met acht luidsprekers moet het wel goed komen met de herrie, al gaat het me voornamelijk om de geluidskwaliteit. Het hoeft geen subwoofer op wielen te worden.

7. Dashboardkastje

Het dashboardkastje rammelt nogal scheef in de scharnieren. Waarschijnlijk is er iets afgebroken. Met een beetje geluk kan ik er zo bij, met een beetje pech moet het dashboard eruit. In dat geval laat ik het maar zo.

8. Stoelverwarming links

De passagier heeft een lekkere warme bips, de bestuurder moet momenteel verkleumen.

9. Deukjes kofferbak

“More than meets the eye” is waarschijnlijk het verhaal bij deze deukjes. Op het oog wat parkeerschade, maar aangezien de achterbumper ook een centimeter verzet onder de auto hangt vermoed ik toch wel een stevige opdonder. Het linker deukje is goed te herstellen, de rechter zit op een rotplek (schuin op de onderkant van het metaal).

Al met al gaan hier wel wat uurtjes in zitten, maar het is een fijne auto en zeker de moeite waard. Een goede eerste insteek is trouwens een wasbeurt 🙂

 

Categorieën: Auto's

1 reactie

Hij is niet meer. Ol’Audi Coupe R.I.P. « Auto’s « ArnaudSprenger.nl · 17 december 2011 op 10:55

[…] kochten hem in september 2008 nadat de VW Polo ermee was opgehouden. Ik had toen nog niet eens een rijbewijs, maar deze […]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Anti-spam controle * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.