Inmiddels is de term “Arnaud’s Eiland” bekend bij vrienden en berucht bij mijn vriendin. De eerste ‘steen’ moet nog gelegd worden, maar ik bereid me graag goed voor door ervaringen uit te wisselen met meer ervaren modelbouwers, en een gedegen plan te maken. Het onderwerp komt dan ook met grote regelmaat ten tafel. Een eerste schets is ook al gemaakt.

Dit is hem dan, Arnaud’s Eiland. Nou ja, een hele, hele grove impressie, dan. Want het slagveld van het Cold War Project wordt een eiland op een MDF plaat van 244 x 122 cm. Bovenstaande ‘schets’ is, bij gebrek aan een fatsoenlijk 3D programma, gemaakt in de sandbox editor van Rollercoaster Tycoon III.

Algemene grondslagen en gameplay

De belangrijkste grondslagen met het oog op speelbaarheid zijn de volgende:

  • Afmetingen 244 x 122 cm
  • Thema: het eiland moet herkenbaar zijn als typisch Nederlands, maar toch met enige heuvels om de gameplay interessanter te maken.
  • Stevig ontwerp: veel detail maar moet toch tegen een stootje kunnen
  • Max. 4 spelers, voor 2vs2 of deathmatch
  • 4 hoeken met vlaggen voor individueel Capture The Flag (CTF), een soort bierflesjesvoetbal dus.
  • Links een NAVO- en rechts een Sovjetbasis voor team-based CTF
  • Een dorpje in het midden voor King of The Hill spelvorm
  • Dorpsplein of open plek/weiland voor sumoworstelen met tanks
  • Eenvoudig doch doordacht en veelzijdig wegennet waaruit bijv. door het plaatsen van hekken meerdere racebanen te creëren zijn

Indeling

Zo komt het eiland er grofweg uit te zien:

  • Gecamoufleerd symmetrische layout: de indeling is aan beide zijden van de rivier grotendeels hetzelfde (om geen partij voordeel te geven), maar het valt niet op door subtiele verschillen. Hierdoor lijkt het eiland natuurlijker.
  • Het eiland wordt omringd door een strook zee van 10 tot plaatselijk max. 25cm breed
  • Dorpje in het midden
  • Smalle rivier in het midden die het zowel het dorpje als het eiland als geheel in tweeën splitst
  • Drie bruggen, waaronder een ophaalbrug die electrisch bediend kan worden
  • Berg/heuvelformatie aan de achterzijde. Hierdoor kan deze zijde tegen de muur geplaatst worden. De vier spelers (en publiek natuurlijk) zitten aan de andere lange zijde of in een halve cirkel om het eiland.

Features en details

  • De scenery wordt deels zelfbouw, deels kant-en-klaar, deels bouwpakketten (bijvoorbeeld Revell 1:72)
  • Alles elektrisch verlicht: gebouwen, lantaarnpalen, bases, tunnels, etc.
  • Door electromotoren bewegende scenery: werkende vuurtoren, draaiende helicopterrotor, electisch bedienbare ophaalbrug

Materialen

  • Ondergrond: MDF plaat deelbaar in tweeën, versterkt met een frame van 50mm latten
  • Bergen: skelet van hout, overdekt met kippengaas en afgewerkt met gipsverband
  • Water: transparante siliconenkit in vorm gebracht met eetlepen en plamuurmes
  • Uitschuifbare lade met controlpanel (geïntegreerd in lattenframe) met daarop knoppen om verlichting/elektra/etc. te bedienen

Ik ben al enkele maanden bezig met het verzamelen van (afval)materiaal, met name voor het bouwen van bergen (heuvels) en het aanbrengen van reliëf in het landschap. Eerst moet er voldoende ruimte gemaakt worden, en naar verwachting gaat komende herfst de eerste ‘paal’ in de grond.


0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Anti-spam controle * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.